rizeninarocne

Řízení je mnohem náročnější než navigace!

říká po tuniském testování Martin Macík mladší, který se stal pilotem mladé kamionové posádky KM Racingu

Tým KM Racing na každoročním testovacím kempu v tuniské poušti představil novou posádku kamionu Liaz. Sestava se skládá z Martina Macíka mladšího, Mariana Orlického a Jakuba Firsta. Při bližším zkoumání jednotlivých účastníků sice vychází najevo, že First už startoval ve třech ročnících Rallye Dakar v roli mechanika a Macík na dvou na postu navigátora. Ten se ale nyní posouvá na místo řidiče, takže nové je skoro všechno.

„Asi nikoho nepřekvapím tím, že sednout za volant byl můj sen. Chtěl bych jet Dakar, ale vím, co to obnáší práce, peněz, úsilí a odříkání. V této chvíli není vůbec jisté, jestli nadcházející ročník pojedeme. Bude záležet, jak dopadnou další testy, starty v menších evropských i afrických soutěžích a v neposlední řadě i na tom, jak se v nich osvědčí naše mladá sestava,“ říkal syn týmového šéfa.

V okolí tuniské oázy Ksar Ghillane najezdila nově složená posádka na přelomu května a června dva tisíce kvalitních kilometrů. „Nevypadalo to špatně, jezdili docela rychle, ale samozřejmě se nemůžeme opřít o zkušenosti. Proto musíme být zatím opatrnější, nevíme, co přesně si můžeme dovolit. Snadno se můžeme dopustit chyby, na druhou stranu je naší předností mládí. Potřebujeme se ale hodně učit, a to nám umožní týmový projekt, který bude trvat tři roky,“ nastínil budoucnost Macík.

Vedle sebe chtěl mít svého vrstevníka

„Mám za sebou dva Dakary i starty na Silk Way Rally, ale nikdy jsem neřídil. Hodně jsem toho viděl, ale před velkými soutěžemi mám přirozeně respekt,“ pokračoval. „Roli pilota jsem si teď v Tunisku vyzkoušel a pochopil, že řízení je několikanásobně náročnější než sedět vedle. Vím, že mám před sebou strašně moc práce. Troufám si říct, že mám hodně dobrou fyzičku, ale i v tomto ohledu budu muset přidat. Jde totiž o to, aby mi ve druhé polovině Dakaru nedocházely síly a kvůli tomu nedošlo k chybám,“ upozornil pětadvacetiletý jezdec.

Pouštní soustředění využil i k tomu, že se svými kolegy z liazky běhal, plaval a cvičil. Úplně novým jménem v sestavě posádky je na místě navigátora Marian Orlický. „Řešili jsme, s kým jezdit a moc možností se nerýsovalo. Proto jsme se rozhodli najít si svého navigátora. Za důležité jsem považoval, aby to byl můj vrstevník a člověk, s nímž se znám. Tyhle předpoklady Marian splňuje. Známe se asi čtrnáct let, chodili jsme spolu na střední školu,“ vysvětloval Macík.

„V Tunisku se ukázalo, že Marian v kabině kamionu fyzicky vydrží. Druhou zatěžkávací zkouškou pro něj bude navigování na soutěžích. Zvládnout by to měl, protože není žádná horká hlava, má smysl pro orientaci a nad každou situací přemýšlí. Chce to používat selský rozum. Navíc není v KM Racingu zase tak úplným nováčkem, protože s námi už dva roky spolupracuje. Jako studující strojař se podílí na vývoji auta a nejeden komponent v Liazu je jeho dílem. Pobývá často v dílně a vzhledem k tomu, že studuje materiálovou technologii, řeší hlavně problémy s použitím materiálů,“ dodal.

K nové kamionové posádce se vyjádřil i stájový boss Martin Macík starší. „Jsou to mladí a perspektivní kluci. V Tunisku udělali pořádný kus práce. Mates jako bývalý navigátor zaučuje Mariana, a ten má chuť se do toho dostat. Pozitivní je, že na to všichni mají fyzicky, negativum je naopak nedostatek zkušeností, ale ty přijdou časem, nechceme zázraky,“ poznamenal.

KM Racing Media / min